Selamat datang ke blog ini, ianya tentang cinta, kesedihan, tips mengenai cinta, keluarga, dan ianya tentang kita! Tinggalkan komen anda di setiap entri dengan pertanyaan. Terima kasih.

Hubungan dan Cinta : Kekasih atau Kawan

Dalam konteks di atas, mungkin ramai yang setuju kekasih lebih penting dari kawan kerana kekasih adalah seorang yang boleh memahami dan menyayangi kita. Tapi mungkin ada juga yang tidak setuju dan beranggapan, kawan lebih penting. Tapi bagi encik admin, kawan adalah segalanya selepas keluarga kita. Kenapa?



OK macam ni, kekasih tak semestinya kita boleh kekal dengan dia,tapi sekarang ramai yang abaikan kawan bila sudah mempunyai kekasih. Yela, nak jaga hati pasangan kan, sampai sanggup lukakan hati kawan. Korang kena fikir, korang lebih kenal kawan korang daripada kekasih korangg, teman wanita / teman lelaki korang tak semestinya jujur, dan kita pun tak mungkin akan cerita semua masalah kita kat kekasih kita. Memang masalah boleh dikongsi bersama, tapi macam mana pula kalau masalah tu masalah cinta korang ngan kekasih korang? Siapa nak dengar? Haaaa.
Contohnye lah kan, korang suka kat orang lain, takkan korg nak cerita kat teman wanita / teman lelaki korang? Mau kena jurus penampar jawa tengah. Hahahaha, mesti korang akan cari kawan juga kan? Kawan boleh masuk kepala dengan korang bila-bila masa, contoh, "weh, jom kua pegi jalan-jalan, mane tau ada hot guys/chicks ke? seronok gak cuci mate". Haaa. Then kawan kita dah banyak lalui susah senang bersama. So, takkan kerana GF/BF korang sanggup lupa kawan?

Mesti kawan korang akan sedih, dia akan fikir korang lupakan die, padahal korg lgsg tak lupa kan dia. Cume korang lebih pentingkan kekasih korang dari dia yang selalu mendengar dan ada kat sisi korang time korang sedih? Then sekarang diorang cop korang lupa member pula. Adoi, camne nak setel ni? Kang lepak ngan member, mula la BF/GF cemburu. Lepak dengan BF/GF, member pula cakap apa. Huh. So, korang pun pilih untuk bersama dgn BF/GF korang, tup tap tup tap. Tetiba ada masalah, GF/BF korang uat hal. Pastu, dengan secara simplenye, korang pun break atau dalam bahasa melayu "PUTUS". Woahhh, timetime camni baru terasa cam nak cari someone dengar problem korang kan? Tapi siapa? "Mak Jah ke? hurmm. Dulu aku tinggalkan kawan baik aku si Mak Jah ni sebab ade BF/GF, huuu". Jadi, moral value disini, janganlah lupakan kawan korang.

Actually, bukan semua orang berfikiran begini. Betul? Bagi korang yang tau nak bezakan antara BF/GF dan kawan. Cheers! Sebab kita tak perlu nak pening-pening kepala fikir nak jaga hati siapa. First sekali, BF/GF korang kena faham siapa korang. Sebelum dia dapat korang, korang lebih dulu kenal kawan-kawan yang dari kecil bersama. Jadi, kalau BF/GF korang cam nak jealous korang lepak ngan member korang. CUbe jelaskan pada dia. And, pada kawan-kawan korang lak, diorang sepatutnya happy dengan apa yang anda buat. Sebab sebagai kawan, diorang sepatutnya setuju dengan apa yang korang buat asalkan tak menyalahi undang-undang. Betul tak?

Bagi anda, siapa lebih penting? KEKASIH atau KAWAN?

request from aixora. i dah buat untuk u :)

45 comments:

andraputri September 30, 2009 at 8:59 PM  

yeaaa betul..sy setuju...
kawan adalah penting selepas keluarga...

yele..susah2 cari sape??..
kwn jugak...
ikatan persahabatan tu lebih terjamin dr berkasih2an...
sekali kite dh berkawan...ikatan tu akan kekal....tak kira la hujung dunia ke..hujung nyawa ke...sahabat jugak yg ade...

cuba kalo kekasih...
gaduh2..clash...putus mcm tu je..ade ke yg nk sambung2 blk or ble ke kongsi mcm kengkwn kn??kalo bole pn tak same kn...
all dis from my opinion ye...

encik admin,  September 30, 2009 at 9:03 PM  

andraputri ; yes, kekasih boleh cari. tapi kawan yang memahami kita susah tau. :)

andraputri September 30, 2009 at 9:11 PM  

ye btul...
mungkin kite boleh faham org..tp org tak fhm kita...dan juga begitu sebaliknya...

encik admin,  September 30, 2009 at 9:20 PM  

andraputri ; sebab tu la saya wujudkan blog ni. paling tidak pun ada orang yang boleh fhm dgn entri saya. supaya kita sedar apa yang berlaku kat dunia ni walaupun skit.

wat goes around come around
bile kite phm orang, tuhan pasti akan bls dgn baik ;)

ixora September 30, 2009 at 10:04 PM  

eherm ehermmmm...
sha la laa...
thx el:p

zaty September 30, 2009 at 10:48 PM  

yup!btol tu encik admin..=p
lgpown,kbykan kawan lg setia drpd kekasih kite kn..=p

encik admin,  September 30, 2009 at 10:54 PM  

zaty ; yeah, btul tu ;)

Anonymous,  October 1, 2009 at 12:03 AM  

ye,,,betul tu,,,sy sokong,,,
mmg kawan lagi penting dr kekasih selain keluarga,,
kawan yg baik tu ssh nk cri,,

encik admin,  October 1, 2009 at 12:06 AM  

anonymous ; yes, bgs korang ni. untung sape kwn ngan korang .:)

EirA October 1, 2009 at 1:20 AM  

mstila kwn yg pntng..
xde kwn,
kte pn blom tntu dpt
kekasih..
n slalonye r kn,
berkwn ag kekal
dr berkasih ni..
tnpa kwn,blom tntu
kte dpt melalui khdpn harian
ngn sebaiknyer
terutama ble brjauhn ngn keluarga..

~ada member yg pntngkn kekasih dr kwn..mmg ketara sgt prbhn dye 2..cian spe jd mmber dye dlu..time sng sma2,time ssh xwt sme pn~

rakyat malaysia,  October 1, 2009 at 7:59 AM  

hi
pada pendapat aku lain sket.kalo korang pk jangka masa pendek memang la kawan nmpk cam lebey penting.tp korang nt nk kawen ngan kawan korang ke?
sebab kalo korang pk kekasih korang tu akan jd isteri/suami korang pada masa depan so jagala kekasih korang tu btul2.sebab at d end korang akan bina kluarga ngan kekasih korang tu. kawan adalah penting slepas kluarga.n korang nk bina KELUARGA ngan kekasih korang.
tp budak2 skang da len sket.bf/gf cari sbab tren je.sume nk ade couple sbb tgk org len ade couple.
sbenarnya 'kekasih' yg btul2 kekasih sukar d cari n member senang je nk cari.plus skang ni banyak istilah 'member makan member'.
renung2 kan n slamat beramal.

andraputri October 1, 2009 at 11:13 AM  

uih..maksud kawan tuh kan luas....

dh kawen pn..ble je anggap psgn tu sbgai kwn kn...kenapa mesti ada jdkn jurang antara kwn??? pe pn...nawaitu tu yg penting ;)

ixora October 1, 2009 at 12:16 PM  

rakyat malaysia...
i mcm x setuju lah ngn u ...
ok look here,mmg ada kwn mkan kwn, tpi kite dah agp dye kwn sjati,kwn mkan kwn contoh nye bg u msti mcm,dye rmpas ex kite rite?
ok kt sni,kite x bole agp kwn mkan kwn,dat wrong...
kite kne pkir kedepan,xsemstinye kekasih kite kekal ngn kite.
mgkin dye lgi sesuai ngn org laen,n kite hanya mmpu merancang,tuhan yang tentukan..
x sume pasangan cple akn kekal..
sdang kan dah kawen lame pon bole bercerai berai,ni ape kan lagi yang belum ada ikatan lgi.

u ada ckp kt sni'sbenarnya 'kekasih' yg btul2 kekasih sukar d cari n member senang je nk cari."
u bole ke nk cari kwn yang 1 kepale ngn u?
yg betul2 rapat ngn u mcm fmly?
i guess msti agk susah kan..
n kwn ngn kekasih pon byk beza dye..
kalo kwn,u syg kan dye,kalo kekasih lak,u cinte kan dye..
cinte ngn syg ada perbezaan.;)

ok dat all;D

Anonymous,  October 1, 2009 at 12:43 PM  

eleh..
bla la.
kwn sume xley gne.
lntak korg r nk kte ape.
tp bg aq, kwn nie sume xley pkai.
kalo time sng je, bru r cri.
time ssh. bla.
meluat aq.
aq da byk xprience da.
cth r, time aq ngh loaded.
sume ajk kua la.
ape la.
ble aq sakit.
msk hsptl.
org yg aq aggp besh fren aq, ley wt bodo je.
aq bkn nye sakit maen2.
wt operation bsr.
2 mgggu aq kt hsptl.
die ley wt bodo.
kalo korg r.
besh fren ade kt hsptl, ko mesty r cuak en.
msty r g lawat die.
aq lak.
time aq kt hsptl.
sorg pown xnmpk mke.
mcm setan je prgai!
alasan, bzy.
bz pale bapak die r.
umah die xjauh pown ngn hsptl 2.
g pown, die bknnye wakil rkyt pown.
student smk je.
2 pown bz kew?
mcm aq xtw je keje die 2 tdo kt uma.
die lbey pntgkn tdo, dr kwn.
cbe kalo aq mati ke time operation 2, haa..
dosa bsr die ngn aq pown xt'ampun g.
ape2 nth.
mle skg r.
aq da xpcye spe2 pown yg b'nme manusia.
aq ley prefer luah prob aq kt kucing aq. dr kwn aq.
laen kali, kalo die mati.
aq xkn g lawat kubur die.
terasa gle aq tw x!

icahkim,  October 1, 2009 at 6:10 PM  

ermm..tuk org kt ats ni.=) ade btl jgk pe yg awk ckp.. sy pun da bnyk dpt kwn2 cm tu.. hampir sume kwn2 gurl sy cm tu.. tp nk wat cm aner,dorg ttp kwn kite.. baik buruk.. mmg adat manusia cm tu.. "bile kite diats org knl kite,bile kite di bwh kite knl org"

encik admin,  October 1, 2009 at 6:17 PM  

yeah, btul ape yang icahkim ckp.
mmg manusia camtu, tp bukan semua. lagipun bukan sorang je manusia kat bumi ni. jadi berkawanlah dgn semua orang dan pilih yang terbaik.
k :)

Anonymous,  October 1, 2009 at 8:05 PM  

its so gay..and jst great

ixora October 1, 2009 at 8:43 PM  

tok orang atas aku ni gak..
wow...hot gile la bro ayt ko...
kesmpulan dye skang,tu la dinama kan kehedupan..
dunia ibarat roda,kadang atas,kadang bhw...
kalo ko rasa kwn nysah kan ko,or bla bla bla...ko mti nnt,gali kubur sndiri lah yee...
smpai bile ko nk hdp dlm dunia ko sndri?come on la babe,ko bukan dak kck lagi,ko pon da bsar pnjang,bukan dak tadika yang bru nk mengenal erti dunia...
so otak ada pkr ah ye bro;)
salam

elle,  October 1, 2009 at 9:04 PM  

ixora ; diam la u, u masih lagi dgn hal dlu. kubur bukan kwn yg korek. ade penggali kubur kan. adoi.

sarah October 2, 2009 at 7:26 AM  

msty laa kwn lebe penting dri bf..
tapi susah kalo dapat bf yg suka kong2 , kononnyew laa dya ta mau kitew terlepas kat org lain , tapi kalo dya uat mcm too ta pea , pape pon bg aku bf sptutnyew ta terlalu cemburu sbb kitew kenal kwn too da lamew , sebelom kenal dya , kalo dya bole lepak ngn kwn2 dya , kenapa tdk kitew rite ? kalo dya dah ditakdirkan jadi jodo kita ta pew , alhamdulilah . nie ta smpai brapew bulan dah putus , ta kea haru biru kitew tnglkan kwn sbb dya . so fkew2 laa, jgn krn bf kitew khlgn kwn & sebaliknyew :)

Anonymous,  October 2, 2009 at 10:19 AM  

dua2 penting...masing2 ada ada kepntingan & batasan sebab kawan adalah kawan ke akhir hayat & kekasih mungkin akan jadi suami/isteri suatau hari nanti....
my opinion la...

Weeda October 2, 2009 at 11:51 AM  

salam...
saya setuju ngen rakyat malaysia..
walaupun ramai yg ckp kwn lg penting..
kite bkn nk kawen ngen kwn kn...

pastu kalo kwn yg kte anggap da 1 kpala tbe2 wt hal time kte ade bf kte nk wt cmna...sy da try nk dkat ngen kwn tu blik tpi die mcm xnk..asik nk jauhkan diri...so ble da jd mcm ni automatik kte akan pilih bf..

mmang la org akan rs sdey ble tbe2 kwn baik lbey utamakan bf/gf..tp lama2 die akan phm...kwn yg setia akan phm kite n akan hepi tgk kite bhgia..

bkn nk lupakan kwan..tp kne bhgikan masa btul2 utk kwn n bf/gf..org yg bcinta x pnh pn ada niat nk lupakan kwan..kite bkn ada sorang je kwn kn..kwn dr kecik,skola rendah,skola menengah,matrik,u,kwn kt kg dll..

kalo yg lg utamakan kwn tu mcm die just cple smata2 nk ada bf/gf..bkan utk sehidup semati...

sorry kalo ada kata yg mnyakitkan

encik admin,  October 2, 2009 at 12:24 PM  

all ; yeah, setiap orang ada pendapat masing-masing. terpulang untuk mnilai mana ynag baik untuk diri sendiri. ok:)

ape pon tabole,  October 2, 2009 at 2:50 PM  

ehem2.. sume org ade tanggujawab en. even kwn dari kecik pon tak smestinye ngn kite salu bila dilanda masalah. sbb ape? maybe sbb die blaja/keje atao pon dah bpindah. dan tak smestinye selalu kontek atau sbagainye. ade hanfone pon maybe tak slalu ade kedit. so sumenye pnting.. agi2 kalo mmbe2 korg to dah bjaya dan bkerjaya. mne ade mase nak lepak2 ke ape ke.. sbb satu mase korg atau mmbe korg akan kate " sombong la kao " tp senanye masing2 busy..

jap2, cam lari tajuk jew neh.. haha

encik admin,  October 2, 2009 at 4:05 PM  

ap pon ta bole ; betulla ape yg ko ckp. salunye camtu la. k ;)

ape pon tabole aka ahyed,  October 2, 2009 at 4:41 PM  

hahaha :)

Lara October 2, 2009 at 9:01 PM  

nak komen pasal nih..maser blaja dulu saya rapat sgt dgn 2 org kwn niii..

2 org kwn sy ni ader bf cuma sy sorg jer yg takder saper2 tapi jns yg ougoing jer dgn mane2 laki dipndkkn citer sy ni cepat jatuh cinta dan cepat dikecewakan,

so pd maser tu sy lbh pntgkn kwn dari lelaki,cuma sy agak sdh la mase tu bila diorg ader bf sy takder bf, so perhatian diorg lbh kpd bf ..

cuma satu jer,walaupun kita setia dan sygkan kwn kita, akhirya nanti mereka akan ader jugak psangan masing2 dan akan tgglkn kita juga...

sy masih setia dengan kwn2 sy hinggalah sekarang, hinggalah kwn2 sy dah berkahwin dan melahirkan anak juga

andraputri,  October 3, 2009 at 12:07 AM  

setiap yg berlaku ada hikmahnye...

mesti ade sbb knapa n mengapa kite tak sesuai ngn kwn of bf/gf tu...

pe pun..semuanya terpulang pd diri msg2 mcmne nk cari kwn..n cara berkwn.setiap org kan ada hak msg2 utk memilihkan.

mesti juga ada sbb knapa kwn kite tuh tak nk berkwn ngn kite ke or ignore kite ke kn...mane la tau..kot2 kite sndri ade yg wat silap tanpa disedari...

kdg2 silap org kite nmpk..silap sndri tak pnh kesah pn kn..kn

andraputri,  October 3, 2009 at 12:09 AM  

typo error....

*kwn or bf/gf... :D

encik admin,  October 3, 2009 at 1:14 PM  

andraputri ; betul ape yg anda ckp. btw typo error. hahaha. xyah gtau pun da tau. heee.

Anonymous,  October 3, 2009 at 3:17 PM  

Huhu...

Masalah ni la dulu yg menghantui i mase i sedang hangat bercinta. Lagi2, bestfren i tu seorang lelaki. Kiteorg memang baik gile la. Family pun kenal. Malah pernah tido sebilik, tapi reramai la.

So, bf i ni memang cemburu gile. Yela, kekadng i ngan fren i ni kuar makan, window shopping. Bf i tak leh terima. Tapi kalau nak jaga hati semua orang kenalah pandai menipu. Klu jujur sgt, mmg dua2 lari.

Kalu kuar ngan fren i ni, i tak kan ckp kat bf i. Klu ckp, mmg sebulan dia akan ungkit. Tapi tak salah rasenya klu kite menipu utk menjaga perasaan org.

Tapi yg sedihnya, fren i ni tinggalkan i waktu dia sedang bercinta. kononnya, awek die ni tak suka klu fren i ni kuar ngan i. So, sampai skang la. Kite berjauhan.

Tapi satu je, klu kite ada sahabat lelaki, kite akan cemburu bile lihat sahabt kite tu kuar ngan perempuan. Walaupun tak de perasaan cinta, tapi itulah kawan. Bagai keluarga kite sendiri.

encik admin,  October 3, 2009 at 10:51 PM  

anonymous ; okok, bestfriend berlainan jantina. actually encik admin pun pernah mengalami dan sedang mngalami keadaan yang sama dengan u. tapi encik admin aggp ia hanya mslh kecil kerana encik admin tau bile utk mluangkan mase dgn gf dan bestfriend encik admin. situasi kite berbeza pada jantina sahaja. encik admin lelaki, dan u wanita ;)

betul ape yang u ckp,"Tapi satu je, klu kite ada sahabat lelaki, kite akan cemburu bile lihat sahabt kite tu kuar ngan perempuan. Walaupun tak de perasaan cinta, tapi itulah kawan. Bagai keluarga kite sendiri"

bile encik admin beritahu bestfriend encik admin yang encik admin ada new gf, die akan merajuk dan bertanya adakah die orang pertama dapat tau berita tu. dan mcm2 lagi.

jadi mslhnye, gf bestfriend tak suke u dgn die kan? u knelah terima, sbb sbagai kwn, u harus berkorban sedikit aslkan bestfriend u gembira dgn gf nye ;)

sweetnotty October 4, 2009 at 3:08 AM  

en.admin en.admin...saya nak tanya ni...saya ada sorang kawan girl merangkap classmate n roomate, sebelum dia couple ngn pakwe baru ni, dia ngn kitaorang okay je..nak g mana2 boleh je...ni bila dia ngn pakwe sekarang ni,pakwe dia asyik call 24jam sampai masa ngn kami pn dah xde...tapi bila dia ada masalah dia cari kami lak...nak discuss pasal study pn payah...pakwe kawan saya ni watkan saya dan kawan2 bosan dan rimas..pakwe kawan saya ni terlalu mengongkong atau king control...kitaorang dah xboleh blah g ngn pakwe dia ni...pakwe dia kata dia xnak bila kawan saya ngn kitaorang kawan saya akan lupakan dia...menyampah betul statement dia tu...wat tu xboleh wat ni xboleh...yg kawan saya ni asyik follow je...kami dah bagi nasihat n sound kawan saya tu tapi dia wat xtahu je... bosanlah bila kawan saya ni terlampau taksub ngn pakwe dia ni...camne ek nak hadapai situasi di atas..saya harap en admin bolehlah bantu ek...

Anonymous,  October 4, 2009 at 12:06 PM  

erm..nk tanye..sebab ader masalah yg same...dalam berkawan beramai2 ni ader seorang yang saya minat n saya da pon meluahkan hati n perasaan saya..n die pon mepunyai masalah yang sama..tapi kami ni jenis yang mementingkan perasaan kawan n sangat menjaga hubungan...tapi yang menjadi masalahnye sekarang ini..bila kami keluar beramai2 bersama rakan2, n kami juga jarng meluangkan masa bersama2..kebanyakan masa diluangkan bersama kawan2...tapi yela saper yang tahan kan..kadang2 sy juga berharap yang kami ini dapat meluangkan masa berdua....kenapa kadang2 kawan tidak memahami n tidak menjaga perasaan kami sedangkan kami ni sentiasa memikirkan ap yang akan mereka cakap..minta pendapat bagaimana cara untuk mengatasi masalah ini...

encik admin,  October 4, 2009 at 1:32 PM  

sweetnoty ; sng je klau u dpt kawan camtu. bg saya pun if bf die terlalu mengongkong sy menyampah gak, siap ada statement lagi, hahah

cube bw kawan awk tu berbincang dan ckp mslh korang. tentang assignment n so on. ckp pade dia, cinta bukan segalenye. masih ada lag iyang perlu die kejar untuk mase depan :) .k

anonymous ; tak slh jika korang berdua nak bercinta. mungkin kwn2 korang akn lebih happy if diorang tau korang couple. korang berdua terus terang la k

sahabat,  October 4, 2009 at 3:35 PM  

pernah juga bercakap dekat kawan tentang hal ini tapi ianya dalam ayat yang berkias la..tapi kami tidak mendapat kan respon yang kami mahu..ader sesetengah yang cakap "kenapa mesti dia?" seolah2 mempertikaikan keadaan yang berlaku diantara kami..demi menjaga hati dan perasaan "kawan" terpaksalah kami merahsia perhubungan diantara kami...bukan berniat untuk menipu atau apa..tapi demi menjaga hati kawan..
kadang terasa sedih jugak dengan perkara yang berlaku dimana shabat sendiri seperti tidak suka jika kami bersama..apa pendapat en.admin..
(anonymous diatas)

Anonymous,  October 5, 2009 at 9:06 AM  

yea , sye skong dgn ape yg encik admin ckp en tuh.but sye na tnye sumtin , mcm mne pulakk kalw bf or gf tuh mang kwn baek pd mulenye ? yg tuh mcm mne pulakk ?

♥ shiMawar ♥ October 10, 2009 at 10:53 PM  

erm..pd aku, dua2 penting..sbb aku perlukn kedua2nye..xssh nk jaga kwn2 n kekasih dlm 1 masa..yg pntg kita pndai jaga hati mereka..sbb bile ade prob dgn kwn, kita akn ngadu kt kekasih..bile kite ade prob dgn kekasih, kite akn ngadu kt kwn..so, dua2 penting kn..? :)

encik admin,  October 12, 2009 at 8:15 PM  

huh, panjang cite korang ni. jum la nnt encik admin buat meet. biar sume ade. hahaha. so sng nak bincang. ok ke xpe?

Anonymous,  October 26, 2009 at 5:42 PM  

Hi!
Aq setuju kawan is more precious than lover...tapi..kenapa ye..bf aq ni terlalu lebihkan kawan2 dier..sedangkan we all baru kapel and sepatutnya this range of time he should spend more time with me.. ni..die buat aq as teman die pgi dinner...bile aq complen..die ckp.."weekday i dah dgn u"... "weekend biarla i dgn kenkawan lak"...eeehhh...dunia dah terbalik ker??

Kdg2 terasa jeles bile tgk kapel2 len bole hang out, spend tgk wayang bersama2, jalan2...ni aq?? weekend spend masa tgk tv kat umah!! dahlla kite dh kje...kalau jumpa pun..just pg dinner and after ofis hour...

Senang2 cr llaki len..tpi...sayang punya hal...tak sanggup...tpi..smpai bila nk tanggung derita???

encik admin,  October 26, 2009 at 8:40 PM  

having a problem, email me ok :)

Unknown October 10, 2018 at 4:04 PM  

Kkasih blom tntu jodoh.. Da kawin 6t bru lbih kn isteri dr kawan

Unknown October 10, 2018 at 4:05 PM  

Kkasih blom tntu jodoh.. Da kawin 6t bru lbih kn isteri dr kawan

Unknown November 3, 2018 at 2:17 PM  

Saya setuju ..Buat apa ada kawan tapi mengutuk blkng ..

Post a Comment


Setiap entri yang ditulis adalah dibawah pengiktirafan Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.