Selamat datang ke blog ini, ianya tentang cinta, kesedihan, tips mengenai cinta, keluarga, dan ianya tentang kita! Tinggalkan komen anda di setiap entri dengan pertanyaan. Terima kasih.

Cinta : Kawan menjadi Teman. Anda?

Antara ramai-ramai pembaca arifjer ni, siapa yang pernah dan sedang mempunyai bestfriend / kawan baik yang berlainan jantina? Korang sayang tak dengan kawan baik korang tu? Means, korang care pasal die, selalu jadi orang yang ade disisi die time die tengah sedih? Sebab sebagai kawan baik, korang la tempat die mngadu bile die ade masalah dengan teman lelaki/ teman wanita die. Sebab tu la, kawan baik adalah kawan yang boleh mendengar dengan baik, menyimpan rahsia, berkongsi kegembiraan dan kesedihan dan menyayangi korang.


Ok, setelah lame berkawan baik. Pernah tak korang rase macam nak je couple dengan kawan baik korang tu? Sebab korang tengah single, dan korang rase kawan baik korang adalah yang terbaik untuk korang. Lagipun korang dah lame kenal, lebih dari 1 tahun dan macam-macam perkara korang dah lalui bersama even sebagai  kawan je. Korang rase, korang dah tau segale-galenye tentang die dan hubungan korang pasti takkan bermasalah, betul?
Tapi pernah tak korang fikirkan kesan dan impak negatif jika ade perselisihan berlaku?

Dulu, memang korang salu gaduh dengan bf/gf korang. Jadi kawan baik korang adalah tempat mengadu. Tapi after korang couple dengan kawan baik korang, siape tempat untuk korang kongsi masalah? Cube fikirkan? Mungkin ada yang kate, ada lagi kawan lain kan? Tapi dia mungkin tak sama dengan kawan baik anda yang ini. Percayalah.

Ok, contoh la korang couple beberapa lame dan tibe2 ade masalah. Haaa, dan boleh pula korang break! So, korang rase korang masih lagi boleh beralih kembali sebagai kawan baik? Seperti dulu? Encik admin rase, tak mungkin. Ahaha.

Tapi ade juga pasangan yang berjaya dalam cinta diorang yang bermula dari kawan baik. Apa yang encik admin nak bagitau, boleh couple dengan kawan baik korang. Tapi cuba fikirkan kesannya, boleh ke korang bertahan dan kalau tak boleh bertahan, boleh tak kembali jadi rakan baik seperti dulu? Anda adalah diri anda, fiirkan sebaiknya.

p/s : encik admin pun ade kawan baik, plus die cantik. memang encik admin sayang die sebab dah macam adik beradik dah. ahah, ni kang die bace entry ni mau bangge setaun sebab kate die cantik. lolss.

39 comments:

icahkim,  October 26, 2009 at 3:05 PM  

i xde kwn laki, sbb bile kwn bek ngn laki je mst dorg nk feling2.. huhuuuu...

encik admin,  October 26, 2009 at 3:33 PM  

icah ; tu yg pyh tu kan, hahaha. lyn baik skit nnt trus cair. mcm x phm2 je

aku Zaty October 26, 2009 at 4:11 PM  

lelaki ngn prempuan ssh lorh nk jd kwn baek..
slh seorg msty maen sangkut..
huhuhu..

Anonymous,  October 26, 2009 at 4:39 PM  

cam ne plak kalu kes cm ni??..
aku tgh usya sorang mamat ni tp dgn cara buat2 baik, caring, share problem, share hobi,hang out same2.. lame2 dh jadi cm best fren plak, so. i suppose jadi kwn die samapai ble2 or cam ne??.. because jauh sudut hati i, i still ade heart feeling.. or just forget my feeling because u said fikir byk kali best fren jadi couple..

encik admin,  October 26, 2009 at 4:59 PM  

haaa, klau macam ni. tujuan u mmg nak pikat die kan. cube tanye die ape prasaan die kat u? die aggp u as ur bestfren or fren biase je?
mane tau die pun ade hati kat u? x slh mencuba.

Anonymous,  October 26, 2009 at 10:41 PM  

let say if i terus terang.. 2 possibility :
1- kalau die btl2 suke kt i sedang elok la tu..
2- if tak???.. i takut relationship kitaorg putus mcm tu jer..
but as u said maybe die pn ade hati kt i kn.. tu maybe..kwn2 i pn ade ckp mcm tu because cara die treat i.. but mamat ni jenis suke main tarik tali dgn i.. kejap tgk mcm suke, kejap serius, kejap kate xnk kawin, kejap cerita psl perempuan lain dpn i...

x-po October 26, 2009 at 11:14 PM  

hehe kalau clash, mesti akan jd musuh plak..tak pun, wat hal masing2..trus lost contact..aku rs cm2 la

encik admin,  October 27, 2009 at 1:57 AM  

ahah, so u rase ape yang akan berbeza if u couple dgn die n jadi bestfriend die?
klau u rase hubungan u akan rosak jika minta couple, better u kawan baik je. tu yg terbaik. ok :)

sarah October 27, 2009 at 2:37 AM  

sbnrnyea its depends on individu .
sara byk gilea kwn ngn laki .
& dowang uh kbykan kwn baik sgt2 .
misalnyea dowang ada mslh share ngn sara , sara ada mslh share ngn dowang ,slama kterunk jadi besh friend nieyh , dah hmpir 3thun ta da plux na tngkap2 cintan , sbb laki nieyh kaki bahan , suka kenakan org , den sara pon perangai cm dorang ,sampai ta da pape feeling langsung na lebe dari kwn baik.
sbb ta na disbbkan bnda bodo , i means kapel merosakan hbgn kterunk yg happening nieyh .

aKu La,  October 27, 2009 at 4:43 AM  

Aku ad..
haha..
tp disebabkan bile aku rase smpi 1tahap yg aku ngn die ni masg2 ade feeling aku pn jauhkan diri..
lepas beberapa lama die contac aku balik n ckp da couple n die xkn kaco aku lg..
huhu...sengal x..???
Die bkn lg tempat aku mengadu..Aku ngadu kt org lain lak..cite sama berlaku, bile aku rase cm xbest da nk ngadu kt die sbb mungkin salah sorang ade feeling kot or aku yg takut kami ni couple aku jauh diri gak. N now tmpat aku ngadu ialah sorang lelaki yg da ade awek.LAki tu plak slalu ngadu sal awek die kt aku..Haha..cam biasa bile aku rasa cm makin rapat aku jarakkan hubungan fwenship kami tu.Hehe..smpi skrg still kwn cuma dah xcontac cm selalu..kalo jmpe kt campus still tego2 lg sume kwn2 bek tmpt aku ngadu tu.
Syukur la xbermusuh..
Sekarang aku da xnk ngadu prob kt lelaki2 yg merangkap jd kwn bek.sbb leh bt jd timbul perasaan lain.Kalo yg da ade awek, aku xnk hubungan rapat aku ngn kawan aku tu yg bt dorang gado n clash.So bek aku undur diri n xkac pakwe die awal2.

Skrg tmpt aku ngadu ialah blog n pd diri aku sendiri jew...
huhu...

..........................

Dulu sendiri, kini sendiri
Tiada siapa yang peduli
Dulu menanti, kini menanti
Dia yang dipuja-puja tiada di sisi.



Aku berkawan lg ngn X aku...
kalo de prob ngadu kt die jer..
tp bile aku nk luah rasa syg kt die..
aku juz pendam.
Hurm smpi biler ntah la kn.
Die nga happy kt sane.
aku ni cuma persinggahan jer.

Anonymous,  October 27, 2009 at 4:55 AM  

Aku nk mintak pendapat ko la kan..
kenapa yer, aku ni tiap kali jmpe X aku..
die mesti akan check hp aku..
Tgk pic2 aku ambik,tgk mesej2 aku...
kalo ade pic laki die akan tanye laki tu sape.


aku rase cm aku ni terkantoi lak.
Dlu aku akn bitau kt die pe yg aku buat.
aku aakn mesej die cite pe je yg aku bt.
tp skrg aku da xcite.
mungkin sebab aku rasa penat, bile aku je yg bt sume tu.
rase cam xdihargai jer...
bile aku jmpe die hp aku mesti ie cek.
kekadang mesej kekawan aku pn die balas...

die pernah ckp kt aku, "Apa pn aku bt die xkn terima aku balik da"

Tp aku xfaham la.
KENAPA-?
kenapa die layan aku cmni.
bile jmpe knp nak tahu sume yg aku buat.??

Contoh la kan.
Semalam die cek mesej aku.
pastu die jmpe mesej aku ngn dak skulah aku dlu.
Kitorang jmpe reramai bt reunion gi berkelah, pastu die akn tanye aku pergi bape org.dekat mana.?

pastu bile aku jwb die diam je la.
.
.
.
Pastu aku rase cam....
WHY..? KEnapa die bt cmtu.?

xtau la die puas hati x ngn jawapan aku, or maybe die pk,
oh kuar ngn org lain dh xbitau die. Cakap nk kt die tp berahsia.?








p/s:- Sakit rasa bile masih syg pd X ni. Tp die xtau la syg ke X lg kt aku. KAlo syg pn as pe je kn.

encik admin,  October 27, 2009 at 1:35 PM  

yeah, awak ada byk alasan supaya die x tgk hp awak. yang die busybody nape? dan awak pun silap, even awak masih syg pade die. selagi title korang adalah Xcouple. buatpe awak bagi die bace mesej awak sume.

betul2 mngongkong die. tu baru X, blum dah couple. bile couple encik admin xtau la nak ckp pe

sarahyummy October 27, 2009 at 7:55 PM  

OMG! byk nye komen. i pon da lpe nk komen ape da. eshhh.
err. i prefer jd kwn bek ngn die dr i kapel ngn die bcos kitorg da cm bro and sis je after long time jd kwn. so teramat sukar if kiteorg kapel. beside kiteorg pon da ckp dlu xnk kapel sesame sndri. huhu

encik admin,  October 27, 2009 at 8:17 PM  

haha, btul. stay je as kwn yg rapat. y nak kne couple.

misz emah October 28, 2009 at 9:06 AM  

geramnyer dgr mslah anonymous ney..pehal la X ko 2 cbuk sgt nk tau pe yg ko wat..xptut btol la n nape ko bg die sesuke ati je wat cmtu..
X ko 2 control ko mcm cntrol wife die jur lagaknyer..
arghhh aku xleh time tol la prngai llaki cmni..

encik admin,  October 28, 2009 at 12:53 PM  

tau xpe, encik admin pun bgg ni.
tp nak uat camne, anonymous pun still syg kat X die kan

Anonymous November 3, 2009 at 3:40 PM  

plus dye cantik ? HAHA
thanks abg :) miahahahaa !
pujian hebat doe. tak bole tido mlm i.

encik admin,  November 3, 2009 at 8:56 PM  

ahaha, dah dah. agak dah. hahaha

mimo,  November 7, 2009 at 11:16 PM  

x der kwn baik
tpi bestbud lelaki rmi ah
hoho mmg ssh sbb kdg2 ada yg sngkut
tpi bila dh lama2 tur cam la lepak ah
x rsa paperpun
tpi best gler ah dgn diaorg sbb smer mmg jnis yg msuk air&satu kepala:D

skomelala :) November 20, 2009 at 11:50 PM  

yup2 ad..
10 years kwn gn die..
he's one of d guy yg ta tgkp cintan..
sah2 die pkir i ta lawa..
smmgnye ta pon..
haha :p
he's great!
even rmai cube kenen kn nope my bff eva! haha..
even die da pndh pon junior still tny..
tah pape da!
love ur post!

encik admin,  November 21, 2009 at 8:48 PM  

skomelala, thnks btw
yah, lagi best kan jadi bff. ahah

zety December 7, 2009 at 9:18 PM  

dulu i ade kwn llki lame i kwn dgn die kalau ade problem i akn share dgn die. tapi ade 1 mlm ni i gaduh besar dgn my bf n masa tu die ckp sbr je la..cool.ok mlm tu memang dh cool ats nasihat die even mata bengkak sbb menangis tp hati dh ok.

esk mlm die cll..
tanye dh ok ke blm.n i ckp entah la..my bstfrnd tiba2 ckp die nk couple ngan i.i terdiam n senyap xterkata.aku putuskan talian.ah..i xnk my bstfrnd became my bf coz i knl die n rase janggal kalau dari kawan jadi sayang.coz dari dulu lagi dh ckp kat die kite just best friend n die deal dgn itu.

sampai sekarang takut nk ade bestfriend llki lagi.

akhirnye kitorang xjdi kwn baik lagi so sad..tapi tu yang terbaik

uchiha ct-k December 13, 2009 at 3:47 PM  

huhu.....
sedeyh nye entri ni................................

:(

kalo laki tu yg start rapat ngan kite sampai leh jadik bestfren....
ade masalah je cari kite.....
sampai kite ade feelink kat die.....
pastu tetibe 1 hari die kate die ske some1 ni.....
dan diorang dah lame simpan perasaan.....
dan die cite tu btol2 kat depan muke ko......
sedih x...................

huuuu............

nyway....
great blog!
i'll follow u...
^_^

encik admin,  December 17, 2009 at 1:24 PM  

uchiha ; thnks. yeah im always here to help u all.

Anonymous,  December 21, 2009 at 11:54 PM  

sye br kenl gn sowg boy nie.b4 nie sy angp die juz fren biase..xd pape prasaan pun kt die,tibe2 stu ari 2 kawn die call sy n sy kenl kwn die 2.tibe2 j stu ari tue die ckp y bdk tue syg die.then,nth mcm mne sy bley tjtuh ati kt dk tue.tp y palg sy skt ati pas sye mule ske kt die, die lak wt mcm sy nie plk y thegeh2 kt die.. tolg la sy cmne nk settle kn problem nie??

Anonymous,  December 22, 2009 at 4:33 PM  

lOok,nOw i dlm situatiOn nih r.
share evrytin'.
tau2 dye hOnest sangkut dgn i.
ah,sudah.
i nih bse r.
ske jOke sna sni xkire org.
mybe cre i jOke dgn dye tuh bkk pluang n hrpan utk dye kOt.
sO,rlatiOn i dgn dye skg hmpir retak.
bfOre diz pun pnh clash act.
but u knOw wut,frenship ktrg hncur.
ktg cm org xpnh knal even he sit beside of me.
and nOw bnd tuh happen again.
i pn redha je r.
let say frenship ktrtg bkubur.
i nk wt cne kn.
huhu.

encik admin,  December 23, 2009 at 6:49 AM  

anonymous ; actually, ur problem now is really same with me. ahah. beza nye cume die ni hanya kawan lama i. dan kitorang jumpe balik kat FB. dlu mase sekolah rendah i pernah nak try die. tapi biase la, sekolah rendah kannn.

then bile dah jumpe balik 7years later, hati i terbuka untuk die. dan seperti u, die pun suke joke yg membuatkan i terasa ada harapan dari die.

tapi sebenarnye hanya joke sbgai kwn. dan skrg text pun dah kurang. lols. i sdg cube how to treat her as friend now.i nak die tahu yang i x kisah if just kwn je.

padehal dalam hati still ade rindu dan syg yang amat. hurmmm. n dis thing happen between these 7-8 days. still new n hot :)

Anonymous,  December 24, 2009 at 2:49 PM  

ouh yeah.
hOnestly,sOmtymes i feel regret gk gO on bnd nih kn.
if i xaccept dye mst bnd ni xjd.
frenship ktrg will be okey as befOre.
tp bnd dh jdi kn.
nk wt cne.
nih bkn yg p'tame jd kt i.
bfOre dye pn de gk mmbe laki yg i dh kwn lme try i.
juz bnd tuh tak melarat jauh.
dgn dye nih jer.
huhu.
mybe tOl statment 'bOy 'n gurl can't be a bestie'.
am i ryte mr. admin?
:)

encik admin,  December 24, 2009 at 6:01 PM  

anonymous ; x juga. its all depends on both side. kne phm ape maksud besties. i still ade bestie girl. tapi sorang jerla. sbb bile bestie, it must be someone yg special

Anonymous,  December 25, 2009 at 11:16 AM  

mybe. i pn der bestie bOy yg i slalu gk share prOb but nOt evrytin'.
yg sOrg tuh pnh try i tp xmnjadi n ktrg carry on as fren.
jauh ne pn dye g dye ttap akn cri i.
huhu.
yg sOrg g ni x.
sO far,ktrg mmg tOl2 cm bestie.
g pn ktrg msg2 dh bpunya.
on da fture ktrg xtaw r kn 'cuz mmber sme ckp yg silp aribuln ktrg sangkut.

wut happens, happens!

encik admin,  December 25, 2009 at 7:33 PM  

anonymous ; yeah, klau nak jadi, jadi juga. kann

Anonymous,  February 3, 2010 at 2:02 PM  

i dh kawin, ada anak.. hubby i sll o/station.. sekolah anak2, rumahtangga sumer i urus sendiri.. hati i x pernah plk nak curang kt dia ke, coz i cinta sgt2 pd dia.. tp lately dia dh byk berubah.. 1 day, tetiba dia nak berpisah cara baik dgn i.. dia cakap tak sanggup tgk i menderita krn kerja dia, dia ckp perasaan dia pd i pn dah lain.. i terkejut sgt2, tak sangka perasaan dia boleh berubah pd i.. i terlalu cintakn dia.. tp ntahla, mgkn sbb dia sll o/station dan x byk masa dihabiskn dgn family.. dia rs selesa dgn persekitaran kt luar tu.. i'm really upset.. baru2 ni dia citer dia ada kwn dgn perempuan, dia nak i juga kwn dgn budak tu.. giler ke? dia bg i 2 pilihan je. samada terima bdk tu dlm family i atau pn i berpisah dgn dia.. tergamaknya dia.. puncanya dia mula dgn bdk tu sebagai kwn baik, then skrg dia sendiri suka bdk tu.. alasannya budak tu faham keja dia.. bdk tu x jaga anak2 mcm i, bdk tu xde rumahtangga yg nk di uruskn.. bdk tu tau hubby i tu dh kawin, tp dia sanggup utk jadi isteri no 2.. pedih sgt rasanya skrg.. pls advice me..

encik admin,  February 8, 2010 at 2:38 AM  

anonymous ; i need u to mail me ur problem. elmorishah@gmail.com.
as soon as possible. ok.

Anonymous,  February 9, 2010 at 3:24 PM  

anonymous mana satu yg u suruh email kt u tu?

encik admin,  February 12, 2010 at 10:32 AM  

anonymous ; yang dah kahwin dan mengenai bestie. klau boleh keduanya la :)

Anonymous,  July 13, 2010 at 3:16 PM  

sy de 5 org kwn llaki.ktorg kwn dr thn pertama ms uni..skrg pas graduated n keje ktorg still hang out sma2.sy da clash a few months ago n tetibe sy terbuka ati utk upgrade status kawan to kekasih wif 1 of my freind ni.mslhnye skrg sy tk tau samada die pon de feeling kt sy or tk. sy tkt nk luahkn perasaan, tkt if die tolak its can ruin our friendship. tkt ti kami jd tk selesa wif each other. so cmne nk tau die pon bg gud respond kt kta? n 1 more if die tol anggp sy kwn je is there any possibility i can change dat thing into sumthing more special.. I'm totally confious la

admin,  August 2, 2010 at 8:01 PM  

if u mind, would u please email me ur problem. im sorry its taking too long to answer u. tq

Anonymous,  August 11, 2010 at 11:48 AM  

aku ad sowg besfrwen(gurl) skg ni..kteowg bwu je knl 2 bln lbey..first jmpa dy kt kdi mkn,time tu dy jd plyn kdi..ak saje je nk usik2 dy ng mber2 ak yg rmi tu kn...pastu bg no fon kt dy..pastu cntct je ng dy lps tu..act,ak xdk niat nk couple pn kn,tp skg ni dy cm duk hrpkn kteowg couple je...dh kteowg duk men syg2,but as fren je...ak pling xske lau ad gurl bg harapan.....ha2...gle ase doe..

encik admin,  August 11, 2010 at 11:35 PM  

ouh, cube bgtau die yg awak xde niat nak ade hubungan lebih dari sekadar kawan. jujur n klau awk tak nak lukekan hati die as kawan, ape kate awk just layan die sebagai kawan, biar die rase ade satu gap antara korang due. ok :)

Post a Comment


Setiap entri yang ditulis adalah dibawah pengiktirafan Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.