Selamat datang ke blog ini, ianya tentang cinta, kesedihan, tips mengenai cinta, keluarga, dan ianya tentang kita! Tinggalkan komen anda di setiap entri dengan pertanyaan. Terima kasih.

Isu Cinta : Cinta Kerana Kasihan atau Terpaksa

Berkata tentang cinta, mesti korang semua bercinta sebab rasa sayang dan suka sama suka. Kan kan? Ada tu yang bercinta sebab dah kenal dari kecik. Lagi best, tapi susah nak jumpa dah macam tu sekarang. Haha. Ada tu bercinta mase datang openhouse dengan member time-time raya. Hahah, orang dapat duit raya, die dapat bf/gf pula. Haha. Tapi pernah tak korang bercinta atas dasar simpati atau pun terpaksa? Mungkin pernah kan, tapi 1 dalam sejuta kot?


Jadi, sebagai encik admin, saya rasa bertanggungjawab untuk menulis entri ni supaya kita dapat share pengalaman kita semua. Yeah Yeah.

Cinta atas dasar simpati? Macam mana boleh berlaku benda ni? Boleh ke kita nak bercinta kalau atas dasar kasihan/simpati? Mesti korang tertanye-tanye kan? Actually, cinta atas dasar simpati ni berlaku time-time macam ni. Contoh la, korang ada sorang kawan yang baru kenal ataupun sudah lama. Then die baru putus cinta, die pun selalu share masalah die kat korang. Makin lama makin sedih pula dengar, tambah-tambah lagi dia selalu nangis. Jadi korang ambil keputusan, couple jela dengan dia supaya die tak sedih lagi, korang yakin after that akan wujud perasaan cinta even mase couple tak de pun feeling tu. OK. Itu ikut situasi ni, tapi mungkin banyak lagi situasi yang berlaku. Contoh lagi satu, korang ni jenis hati yang lembut. Then, tibe2 korang ternampak seorang guys/girls yang sanggup bekerja siang dan malam untuk sara family die. Yerla, means korang selalu nmpk la die sebab die duk dekat ngan rumah korang. Haha. Jadi korang rasa terusik untuk tahu tentang die, dan kesian kenapa la die kene kerja camtu skali walaupun masih muda. Lama-lama korang pun jatuh cinta kan? Punca dari mana? Dari dasar simpati la. Hahah. Selalu perkara ni berlaku pada wanita sebab hati dorang lembut. Kan kan?

Tapi apa pula cinta kerana terpaksa? Aik, sape nak bercinta kalau terpaksa. Kalau kahwin paksa yela kot sebab ikut cakap family. Kan? Kalau kahwin pakse and then orang yang kite kena kahwin tu cantik/hensem plus kaya, encik admin pun nak. Hahaha. Jadi, macam mana cinta kerana terpaksa ni timbul? Situasi die senang je, 2 tahun lepas korang pernah berjanji untuk sehidup semati even korang kena study kat luar negara. Time kat luar negara, korang terjumpe pula guys/girls yang korang minat dan couple. Tapi mase habis study, korang pun balik Malaysia and then korang baru teringat janji-janji manis yang tak kemana tu. Haha, mase tu baru korang tau yang die sanggup lari dari rumah sebab tak nak kahwin dengan lelaki/wanita pilihan keluarga. Jadi, korang pun rasa terpaksa untuk bercinta dengan die disamping rasa terharu sebab sanggup buat camtu untuk korang. Haaa


Tu je yang encik admin dapat cerita, atau ada lagi situasi yang tak pernah encik admin tau? Hahaha. OK. Selamat membaca, jangan lupa. Cinta tak semestinya memiliki, kadang2 kita kena lepaskan orang yang kita cintai untuk kebahagiaan bersama.

23 comments:

aKu La,  October 15, 2009 at 3:19 AM  

Hehe...
wah2..
Cerita aKu LA plak:-
hurm...
aku clash ngn x-bf..pastu smbung blaja kt lain..pastu sem pertama kenal ngn senior ni...hati aku masih lg kt x-bf la..sanggup gi cari die balik...tp ape kan daya jodoh da tak ada..
so si senior ni plak dah terjatuh minat lak kt aku..
disebabkan aku tengah kecewa menonggeng so time die...xpk panjang pn..
xlame pm..
after 3Weeks je...aku ckp aku takleh couple ngn die...sbb hati aku masih kt yg lame...so aku xleh nk semai rasa cinta kat senior aku tu..keh2..(jaat kan aku)

yg xbf aku ni lak..sTill contac2 agi..so aku meluahkan perasaan aku..tp die ckp die da xleh terima aku da..sbb kalo die terima aku, aku je yg happy,sedangkan die terpaksa jer...sbb die dah hilang rasa sYg kt aku...sEnGAL.!!!...

iTulah cerita telenovela kisah cintaku..Sampai skrg xabes lg ni....Terlalu kecewa ngn cinta lama..Baik aku sinGle dlu..haha

Kennee October 15, 2009 at 3:26 AM  

Menarik jugak blog u...
Btw, nanged ya post on innit and also clicked on ya ads oredi... ^^

encik admin,  October 15, 2009 at 3:53 AM  

thnks kennee
n aku la, ape name. ssh nak communicate. haha

z.a.r.a October 15, 2009 at 11:04 AM  

hmm...nice entry..

aku pun penah alami kot...tp xdela btul2 sama mcm cerita dlm entry ko ni cuma sipi2 je hehe~

tp ape yg pntg, jgn permainkan perasaan org lain...klau x btul2 cinta/sayang terus terang je...

jgn jadi cm aku...dh terlambat baru menyesal~

:)

teru October 15, 2009 at 11:28 AM  

hmm~ yeah. i've been tru dis crappy thing once. and i hope that thing is not repeated. ^^ the situation is more or less like 'aku la'. but it's different with a twisted of feeling. how to put it in words ek?

that moment i just broke up with my first boyfi and during the days i always sad and there was someone nice that always listened to me. everyday he'll make sure that he knows my condition, he knows what i felt and every little details.

then, i found that he's quite a reliable man that can always take care of me. one day, he proposed me and said he want to take care after me. and i was so surprised. i don't know how to react to him. i just felt that he's the only one i could rely on and he's always be by my side. and finally i accepted him.

time goes by... the more i know him, i'm sure the feeling was not there. but i'm afraid to break his heart. because he's such a nice guy but he's not the right person for me. and i loved him b'coz the sympathized of him. i want to free my self from him, but i didn't had the strength. i felt i owed him something and sympathy of him being alone. and this stupid thing goes on for about 2 years. i lied to myself and him. all this while, i know i don't love him. but, i couldn't told him the truth.

finally the day's came. i couldn't stand of living like that anymore. i can't lie to myself and him and live like nothing happened. i made a decision. at first, it's hard to face the break up stage. 24/7 he kept contacted and begging at me. I don't know what to do. i'm just stick to the decision. this time i can't softened my heart. i need to do this. thus, at the end he can find a true happiness rather than the fake one, me.

3 years had passed. now, he's happy beside his loved one. and me?? i'm still single and try to learn what is the real love and i hope there is one outside there for me. :)

p/s: sory, for the lengthy post :)

encik admin,  October 15, 2009 at 1:11 PM  

ahah, nak cari cinta sebenarnya senang je. tapi nak cari cinta sejati sgt susah.
sebab kita perlu cari someone yang betul2 kita sayang dan die pun syg kan kite.
so, kalau u single skarang x bermaksud u single selamanya. ahah. ok, btw, gud luck for u

teru October 15, 2009 at 1:33 PM  

yeah.. true!! sgt sokong en admin.
thanx, btw. and good luck to u too! :)

aku zaty October 15, 2009 at 3:47 PM  

nice entry encik admin..
emm.. btol tu..
cinta xsmesti nye memiliki..

aKu La,  October 15, 2009 at 4:13 PM  

aKu La:- aku rasa la kan.kalo kite baru je putus cinta..Nga panas-apnas lg..jgn cepat sangat terima org lain..

sbb jd mcm kes kawan aku..
sbb terlalu kecewa ngn xbf die....
terus time org lain...
tp hati msih lg pd yg xbf tu..
pastu..
tup-tup lepas beberapa bulan xbf cari balik....
hah...
pastu terus dlm dilema xtau nk bt cmne..
nk lepaskan pakwe baru xleh lg.
sbb pakwe bru masih sYg kt die....
sedangkan die ni nk sgt couple balik ngn xbf die..
jd la die couple 2org dlm 1masa..
smpi bile pn aku xtau...
ishk2...

ps:- adakah aku takut nk couple lain sbb aku rasa xbf aku akan balik kt lak..? Hurm..Tuhan je yg tau....

encik admin,  October 15, 2009 at 9:46 PM  

aku la ; hurm, jgn fikir ur bf akan blik pade u. cube u bygkan klau die lgsg dah mmg xnk u? xkn single spnjg mase. igt, kite bukan selamanya muda. kite perlukan psgn utk hidup. k.

Anonymous,  October 16, 2009 at 12:31 PM  

aku pernah terjebak dalam cinta kerana terpaksa, 2 taun dulu. semuanya bermula apabila sepupu aku memberi nombor talifonku kepadanya memandangkan saat itu dia sedang mencari pasangan hidup. walaupun dia serius untuk jadikan aku wife dia, dan aku belajar mencintai dia, namun aku tetap gagal sampai sekarang. namun, semuanya aku serahkan pada takdir.. jika dah ditakdirkan aku miliknya, aku terima, dan berharap oneday aku akan dapat cinta dia seikhlasnya.cinta tak semestinya memiliki..

encik admin,  October 16, 2009 at 3:18 PM  

yeah betul, x slh jika u berkawan je dgn die ok :)

misz emah,  October 19, 2009 at 4:18 PM  

buat aKu La nape lak nak takut cri couple len..juz time je la org lain xkan nak tunggu xbf u dtg balik kot n xkan u senang2 nak time die pas die tggl u mcm 2..i pon pnah clash n xbf i yg mtk n then die dtg balik nk couple ngan i semule n i x time coz i ase die mcm nak permainkan perasaan i je..
lgpon die dah kawin pon skang ni n die pye wife ngah pregnant myb taun dpn dpt la baby..hahah
tp ktorang still kwn smpai skang n i pon rpt ngan wife die..
kdg2 i bsn ngan die coz xbf i ni slalu msg n col i ps2 nk cite mse ktorang couple dlu n i lgsung xbermnat nk ingat2 balik ksh i ngan die..
arghh bosannyer..
so buat aKu La 2 juz pk logik la nape lak xbf u 2 nak dtg kat u balik lau die sndiri yang ckp die dh xsyg kt u kn..

encik admin,  October 19, 2009 at 4:55 PM  

kudos to emah hamzam, yeah yeah

misz emah,  October 19, 2009 at 9:04 PM  

hahah..
seronok la masuk blog neyhh...
heheh

encik admin,  October 19, 2009 at 9:44 PM  

mmg la seronok, haa
promote kat mmbr2 u yg ade probs cinta. hah

misz emah,  October 20, 2009 at 10:40 AM  

beres en.admin..:P

farah_alia October 28, 2009 at 11:55 PM  

i like this one.
especially the last sentence.
made me feel slightly better about some things.

encik admin,  October 29, 2009 at 12:15 AM  

farah ; yeah, btul tu. cinta tak semestinya memiliki. a short word with full of meaning. :)

Anonymous,  December 24, 2009 at 3:08 PM  

i pnh jdi cmnih.
tme my ex-bOyfie ats dsar cian.
nOt ex-byfie je.
yg skang ni pn.
haha.
tp kn mmg r.
cian yg kte rse tuh mmg xsmpi ke mane.
i ni slalu nk jauhkn dri drpd bOyfie i 'cuz rse cm rimas jer dgn dye.
i sayang dye,tp mybe xcukup fall in luv dgn dye kOt.
i knOw i can't treat him like diz.
but diz is me act.
i nk clash dgn dye.
tp xsmpi aty.
aduhai lah.
huhu.

Anonymous,  February 22, 2010 at 12:56 AM  

en.admin..sy pnh almi stuasi ney..bwu g..sy xtw nk cta cm na..xcually sy pnh c0ple ngn A ney..kmi c0ple scra kbtuln..dia xmtk c0ple n sy lg la xmtk..tp bla msg dia aggp sy awek dia..sy xkta pa..dkt 3 bln kmi c0ple tnpa pngthuan spa2 sb kwn bek dia skakn sy.jd sy xmw sb sy prshbtn y di0wg jlin slma hmpr 6t0n msnh..tp mlngnya apbla ms0k bln 1/09 kra2 4 bln kmi c0ple,kwn2 tw..kwn bek dia da la gk ngm0k..ms0k bln 2 sy dpt tw y dia d0k mtk c0ple ngn s0wg gurl y muda 1 t0n ja dr kmi..sy dpt tw dr kwn2 sy.btpa bd0hnya sy trust him tp sy sygkn dia..tba2 tme sy ngn dia tgh krsis n t sy mmg trluka d prbd0hkn cm 2,da b0y sy glar F ja k,dia amk 6ber sy dlm f0n A tnpa A tw la..F ney kc0 la sy tp sy da gtw A y da 0wg kc0 sy n A xbnrkn sy lyn pa p0wn..besa la kn0n jlez.sy dgq ckp dia..tp b4 2 sy xtw y A ney d0k mtk c0ple ngn gurl 2..ps sy tw da sy maah dia fce 2 fce smpai dia ngis ckp dia sygkn sy..mmg pyh kn nk tg0k b0y ngis tp kprcyaan sy trhdp dia dh abez..zer0!!!..strt dr 2 sy krp msg ngn F n kmi mkin ri mkin cl0z..tnpa dsdari,sy trma F jd bf sy.alhamdulillah dia pndai jga t sy.tp A msh xdpt trma knytaan y sy ngn F..smpai la hbngn sy ngn F nk mnccah st0n bwu tp t sy msh blum spn0hnya utk dia en.admin..sy 0wez gt kt A..wlwp0wn F bek sgt2 n mmg s0wg y nsem n d glai rmai gurl tp dia xpnh lyn..sy rs brslh ngn F..sy sygkn A..sy da cntct A tnpa pngtahuan F.tp sy rs xpt0t sy wt cm 2 sb F trust sy sgt2..sy xmmpu bh0ng dr sy en.admin..syg sy pd A sgt2 mndlm..pd ms y sma sy xsngg0p kcwakn F..A da cta kt s0wg ustzh y ngtakn sy curng..smpaikn ustzh kta sian A dtggaikn 0lh sy..slh sy ka en.admin..??

Anonymous,  October 8, 2010 at 2:16 AM  

aku lak, mula-mula minat kat sorang mamat nie..mgkin stail die kot...so aqu try la tegut2...las2 die mintak couple. terkejut giler. dak die tak kenal aqu n aqu tak kenal die....tp seblum tu sempat gak mcj dulu.aqu tak nk sebenar yea tp, bile die bagi tahu die yatim, tinggl di rumah yatim...aqu jdi tersentuh gak, so aqu trime jer la... aqu pon tak tau ape perasaan aqu kt die...( jahaat tak aqu ni) smpai skrang pon aqu tak tahu, tp die 100% fokus pd aqu..ermm entala... sape2 leh tolng aqu tak??

Anonymous,  December 16, 2010 at 2:06 PM  

haaa...article2 awk mmg best encik admin =P

sy pulak da bcinta selama 4 taon dgn si A..tp nta mcm mn sy blh jth cnta dgn si B dan smbunyikn hal ni dr si A selama 8bulan.lps 2 sy jujur pd dia, kami break.

lps dia da puas lps geram, dia dtg blek pd sy. dia merayu sy utk lupekn lelaki 2.mmg nmpk si A sgt menyayangi sy, tp hti sy da berbelah bg. si A lamar sy dan mtk sy lupekn si B, sy pening kepala fkirkn hal ni dan xtw ape yg sy nk.

sblm ni sy mmg pnh break dgn si A tp terime ats dasar kesian n sy pksa dri utk terima dia.sy xnk buat decision silap lg. ape hrs sy buat pon xtw. skg dua lelaki menunggu sy, nta smpai bile. sng2 tglkn 2-2 kn?ahahah

Post a Comment


Setiap entri yang ditulis adalah dibawah pengiktirafan Lesen Pengiktirafan 2.5 Malaysia Creative Commons.